hasło

Hasło: hasło

Silne hasło w Internecie daje uzasadnione poczucie bezpieczeństwa. Silne powinno być oczywiście dla tych, którzy będą chcieli je złamać, a nie dla nas. Bo mocne hasło to nie hasło od lat ukochane, ani nawet  z dodatkiem na jego końcu cyfry 1 – jak password1 lub qwerty1, czy ksywka z czasów szkoły „bajebongo”.

Z każdym hasłem tego typu programy do łamania haseł poradzą sobie w przeciągu sekund. Tak! – sekund! I nic tu nie pomoże unikalne połączenie kilku wyrazów „Ala ma kota i siała mak” lub wykorzystanie początku ulubionego wiersza. Metoda, zwana brute force łamie hasła tego typu bez żadnego problemu. Po prostu sprawdza wszystkie możliwe kombinacje, zaczynając od tych najbardziej popularnych jak 123456 czy właśnie password lub qwerty. A jeśli do tego wszystkiego nasze ulubione hasło jest przez nas używane we wszystkich usługach, takich jak Gmail, Facebook, Instagram, konto operatora telefonii komórkowej, a nawet konto bankowe?

Wtedy, jeśli haker użyje naszej skrzynki pocztowej wyłącznie do wysyłania spamu, a konta Facebooka do umieszczenia głupkowatych wpisów – to będziemy mogli mówić o prawdziwym szczęściu. Bo kradzież cyfrowej tożsamości może skończyć się spłacaniem rat za nie swój telewizor czy zawieraniem w naszym imieniu umów na dostęp do płatnych serwisów www. A wtedy to już naprawdę nic śmiesznego. Konsekwencje mogą być naprawdę poważne.

Hasła w dzisiejszym cyfrowym świecie powinny być unikalne i najlepiej skonstruowane z ciągu co najmniej kilkunastu losowo wybranych znaków specjalnych, cyfr i liter dużych oraz małych. Po prostu ten, którego hasło nie przypomina „UQ#8zs(h[8jW{y” nie może spać spokojnie. Ktoś jednak może teraz zapytać – jak niby zapamiętać takie skomplikowane hasła do wszystkich naszych serwisów? Tu z pomocą przychodzi rozwiązanie popularnie zwane managerem haseł. Korzystając z niego wystarczy zapamiętać jedno główne hasło, a o zachowanie innych, choćby nawet kilkuset, zatroszczy się program do zarządzania hasłami.

O tym jak wybrać manager haseł, najlepszy dla naszych potrzeb napiszemy w następnym odcinku.

Kontakt
close slider